SIGMA 150-600 F5-6.3 S DG OS HSM

W 2014 roku Sigma Corporation zaprezentowała obiektyw Sigma 150-600/5-6,3 z serii SPORT. Obiektyw została stworzony z myślą o fotografach wykonujących zdjęcia przyrodnicze, spotterskie czy detektywistyczne. Dzięki kilku nowatorskim rozwiązaniom technicznym i nieprzeciętnej jakości optycznej wzbudził duże zainteresowanie wśród fotografów. Dlaczego jego premiera odbiła się tak szerokim echem ? Spróbujmy po krótce przybliżyć jego cechy i funkcje, z pewnością wiele nam się wyjaśni.

1

W pierwszym kontakcie z obiektywem zauważamy jego perfekcyjne wykonanie. Japońską dbałość o szczegóły, dopracowane przełączniki i śruby kontrujące, wszystkie ruchome elementy są dobrze spasowane, pracują z przyjemnymi oporami, nie zauważamy żadnych przypadkowych luzów. Obiektyw wygląda jak tabliczka czekolady, chcemy go mieć. Pokryto go czarną, odporną na zadrapania farbą. Kolor biały jest zarezerwowany dla oznaczeń i napisów które dzięki dużemu kontrastowi, są czytelne nawet w zaciemnionym pomieszczeniu. Na początku obiektywu zamontowano mosiężny galwanizowany uchwyt mocowania. W środku obiektywu zauważamy pierwszą soczewkę, oraz wyczernioną odpowiednio wyprofilowany tubus wygaszający ewentualne odblaski.

1

Uchwyt mocowania jest przytwierdzony do pierścienia na którym wygrawerowano numer 014, numer ten oznacza rok w którym odbyła się premiera obiektywu.

1

Następnym istotnym elementem konstrukcyjnym jest uchwyt statywu.

1

 

Jest to odpowiednio gruba i stabilna obejma ze stopką statywową. Wykonany ze stopu metali gwarantujących stabilność podczas fotografowania. Znajdują się z nim 3 gwinty do mocowania statywu lub innych akcesoriów, wszystkie w standardowej średnicy  ¼ cala. Po zamocowaniu uchwytu na statywie, możemy obracać obiektyw z aparatem ustawiając kadr pionowy. Na uwagę  zasługuje rozwiązanie precyzyjnego i szybkiego ustawiania położenia obiektywu do kadru poziomego i pionowego. Dzięki zastosowaniu wyraźnych oznaczeń oraz zapadek „click” rozmieszczonych co 45 stopni, możemy szybko i bez pomyłek zmieniać układy karów.

Obiektyw w uchwycie statywowym blokujemy dużym wygodnym pokrętłem.  W uchwycie wykonano również gniazda do mocowani paska transportowego. Pasek transportowy otrzymujemy w zestawie z obiektywem.

1

Tuż za uchwytem znajduje się pierścień z „panelem administracyjnym” oraz okienkiem skali odległości ostrzenia. Skala wyrażona a jest w metrach oraz stopach. Dzięki białym napisom na czarnym tle jest bardzo czytelna.

Tuż obok okna skali ostrości znajduje się panel sterujący pracą obiektywu.

1

Widzimy na nim:

1) Przełączniki trybu ustawiania ostrości. Możemy skorzystać z:

AF – autofocus,
MF – ręczne ostrzenie,
MO  – możliwość ręcznego ustawiania ostrości, nawet w przypadku, AF Servo na aparacie. Gdy podczas ostrzenia fotograf poruszy pierścieniem ostrości obiektyw odłączy napęd AF umożliwiając wykonanie zdjęcia w trybie MF, po zwolnieniu migawki powróci w tryb AF.

2) Przełączniki definiujące odległość ostrzenia. Jak na każdy profesjonalny teleobiektyw i w tym modelu udostępniono możliwość ograniczania zakresu w którym obiektyw szuka ostrości. Do dyspozycji mamy opcji:

full – obiektyw szuka ostrości w zakresie od 2,6 m do nieskończoności.
10 – ∞ – jest to tryb do fotografowania dalekich planów.

2,6- 10m – tryb pracy przy fotografowaniu bliskich planów,

Dzięki predefiniowaniu zakresu ostrzenia możemy uzyskać szybsze ustawianie ostrości, ponieważ skracamy odległość skoku układu ostrzącego.

3) Włącznik stabilizacji optycznej.

Tryb OFF – wyłącza pracę stabilizatora (zalecane przy długich czasach naświetlania i korzystaniu ze statywu)
Tryb 1 – stabilizacja pracuje w oparciu o czujnik  drgań pionowych oraz czujnik drgań poziomych. Stabilizuje  obydwa kierunki dgań.
Tryb 2 – stabilizacja wykorzystuje tylko czujnik drgań pionowych. Drgania poziome nie są stabilizowane (tryb zalecany zalecane przy panoramowaniu). Należy zauważyć że obiekty jest wyposażony w czujnik akcelerometryczny wykrywający kadrowanie poziome i pionowego. Wszystko po to aby  wyłączenie czujnika drgań poziomych dotyczyło fotografowania w układzie kadru poziomego jak i pionowego.

4) Przełącznik nastaw indywidualnych.

Pozycja OFF pozawala na pracę z fabrycznymi nastawami parametrów pracy obiektywu.
C1 oraz C2 to dwa programy pracy w których możemy wprowadzić indywidualne nastawy pracy obiektywu przy pomocy urządzenia USB DOCK. Szczegóły znajdują się tutaj.

 

Trzeba przyznać ze funkcje administrujące pracą obiektywu są rozbudowane. Oferują nowatorskie i unikalne rozwiązania oparte o personalizację z poziomu USB DOCka

Kolejnym interesującym nas elementem jest pierścień ostrzenia. Jest bardzo szeroki, ma 38 mm i został pokryty perforowaną gumą dzięki czemu ostrzenie manualne odbywa się w wygodny i precyzyjny sposób.

Tuż za pierścieniem ręcznego ostrzenia znajduje się blokada przedniego tubusu. Biały i czarny kolor pod przełącznikiem dodatkowo informują nas o jego położeniu. Tuż nad blokada tubusa umieszczono srebrny piktogram z wygrawerowaną literą S, oznaczającą linię produktów SPORT.

1

Idąc dalej natrafiamy na pierścień zmiany ogniskowych. Aby zapewnić pewny chwyt i ułatwić zmianę ogniskowych został pokryty pasem perforowanej antypoślizgowej gumy o szerokości 32mm.

1

Na pierścieniu mamy też czytelną skalę z wartościami ogniskowych od 150 do 600mm. Ciekawostką jest możliwość zablokowania przemieszczania się przedniego tubusa. Jeśli ustawimy obiektyw pionowo w górę fotografując np. gwiazdy możemy go zablokować na wartościach 150, 180, 200, 250, 300,400 oraz 500 mm tak, aby nie zmieniał swojego położenia pod wpływem siły grawitacji. Aby zwolnić blokadę i zmienić wartość ogniskowej wystarczy lekko poruszyć pierścieniem. Jest to unikalna i bardzo przydatna funkcja ułatwiająca codzienną pracę.

Kolejnym istotnym elementem jest sam przedni tubus. Po jego wysunięciu obiektyw wydłuża się o 93mm. W całości wykonany ze stabilnych stopów zawierających aluminium. Jego przednią część wyprofilowano w sposób umożliwiający pewny chwyt i pracę z obiektywem na zasadzie tzw. „pompki”. Chwytając obiektyw za przedni tubus możemy błyskawicznie zmieniać ogniskową przy okazji uzyskując większą ergonomię pracy i stabilność obiektywu.

Bez tytułu

Dotarliśmy do końca obiektywu czyli przedniej soczewki. W transporcie jest ona chroniona przez dołączony usztywniany wewnątrz kaptur. Jest to bardzo stabilne rozwiązanie dużo bezpieczniejsze od standardowych plastykowych dekli. Średnica filtra którą możemy przykręcić na czole obiektywu wynosi 105mm. Przednia soczewka jest pokryta warstwami hydrofobowymi ułatwiającymi czyszczenie.

1

Co ważne zarówno brzeg obudowy obiektywu jak i brzeg osłony jest wykończony grubą gumową uszczelką. Jej  zadaniem jest amortyzacja uderzeń i umożliwienie bezpiecznego odstawiania obiektywu na twarde czy ostre powierzchnie. W modelu 150-600 Sport możemy to robić bez żadnego ryzyka, to duży plus bo z takimi obiektywami zazwyczaj pracujemy właśnie w terenie.

1

Ostatnim elementem dołączanym w zestawie z obiektywem jest osłona słoneczna. Nie ma ona tradycyjnego bagnetu na „click” zastąpiono je połączeniem kształtowym zabezpieczanym w dowolnej pozycji perforowaną metalową śrubą, w myśl zasady załóż i dokręć. Dzięki takiemu rozwiązaniu osłonę możemy założyć w każdej pozycji, nie musimy szukać odpowiedniego ułożenia zapadek. Osłona jest wykonana z jednej bryły aluminium, jest sztywna i odporna na uderzenia. W wielu miejscach producent zwrócił uwagę na szczegóły, konstrukcja obiektywu jest perfekcyjna i podkreśla to nawet na osłonie słonecznej, grawerując jej symbol oraz model obiektywu do jakiego została zaprojektowana.

1

Ponieważ obiektyw jest  stosunkowo duży, musi mieć bardzo wytrzymałą obudowę. Wykonano ją z bardzo stabilnych stopów aluminium. Wszystkie tubusy, prowadnice, mocowania i gniazda wykonano z wytrzymałych elementów gwarantujących wieloletnią trwałość.

1

Obudowę jako fotograficzną ciekawostkę można obejrzeć w siedzibie www.sigma-sklep.pl Budowa wewnętrza obiektywu robi wrażenie, skomplikowane kształty wykonane z chirurgiczną precyzją, odzwierciedlają sposób myślenia działania japońskich inżynierów. Widzimy jakość MADE IN JAPAN.

Ponieważ obiektyw jest dedykowany do pracy dla osób pracujących w terenie producent zadbał odpowiednie zabezpieczenie jego wnętrza. Obiektyw jest pyło- i bryzgoszczelny.

1

Czerwonym kolorem oznaczono miejsca występowania uszczelek chroniących wewnętrzne mechanizmy. Jak widać producent zastosował podwójne a nawet potrójne zabezpieczenia elementów ruchomych oraz wszystkich przełączników. Z powodzeniem możemy go używać w niekorzystnych warunkach terenowych podczas deszczu lub zapylonego powietrza podczas rajdów samochodowych. Zachęcamy do zapoznania się z procedurą testowania uszczelnień zastosowanych w tym modelu.

Jak widzimy obiektyw Sigma 150-600/5-6.3 w wersji SPORT oferuje wiele współczesnych technologii wpierających fotografa. Inżynierowie projektujący obiektyw najpierw wysłuchali oczekiwań fotografów a potem przystąpili do realizacji projektu. Tam gdzie to możliwe zastosowali udogodnienia oczekiwane przy codziennej pracy spottera czy miłośnika przyrody. Zmiana za pomocą pierścienia lub „pompki”, wytrzymałe uszczelnienia, gumowany brzeg obiektywu oraz osłony, unikalna personalizacja przy pomocy USB DOCk te wszystkie własności odsłaniają nowy standard profesjonalnych teleobiektywów Sigma.

Sama konstrukcja zewnętrzna, to nie wszystko, ponieważ pierwszoplanowym czynnikiem charakteryzującym obiektyw fotograficzny jest jego wydajność optyczna. Wydaje się że  właśnie ostrość i plastyka obrazu są parametrami na które zwracamy uwagę biorąc obiektyw do ręki.  Spróbujmy po krótce scharakteryzować ten obszar. Budowa optyczna obiektywu 150-600 składa się 24 soczewek ułożonych w 16 grupach. 5 soczewek wykonano ze specjalnych szkieł SLD oraz FLD. Ich zadaniem jest podniesie ostrości obrazu oraz likwidacja aberracji barwnych. W układzie znajdują się również soczewki asferyczne, które odpowiadają za odpowiednią ostrość obrazu na brzegach kadru. Poniżej znajduje się wykres prezentujący układ zastosowanych soczewek oraz wykresy MTF.

1

1

Do obiektywu można podłączyć specjalnie zaprojektowane konwertery z nowej serii SPORT. Sigma oferuje dwa modele z powiększające ogniskową o 1,4x oraz 2,0x. Konwertery również posiadają uszczelkę na bagnecie, dzięki czemu nie rozszczelniają zestawu podczas pracy w trudnym środowisku.

1

 

Specyfikacja techniczna:

Konstrukcja obiektywu 24 elementy w 16 grupach
Minimalna przysłona F22
Średnica filtra 105㎜
Kąt widzenia (35mm) 16.4° – 4.1°
Minimalna odległość ostrzenia 260cm
Wymiary ø121mm x 290.2mm
Listki przysłony 9 zaokrąglonych
Skala odwzorowania 1:5
Waga 2,860g

Tagi artykułów:
·
Kategorie artykułów:
Strefa sprzętu
Polubienia:
65

Zostaw komentarz

lub