Sztuka wybierania

 Dość często zdarza mi się odpowiadać na pytania, dotyczące zakupu nowego sprzętu fotograficznego. Kto pyta, nie błądzi. Zakup sprzętu fotograficznego nie należy do najtańszych, warto zatem być (niemal) pewnym swojego wyboru. Rozwój technologii cyfrowych sprawił, że fotografia stała się w dzisiejszych czasach niezwykle popularna. Mnogość aparatów fotograficznych znajdujących się na rynku nie tylko nie ułatwia wyboru, lecz wprowadza wręcz zamęt w głowach nawet zaawansowanych fotografów. Chciałbym jednak zaapelować do zdrowego rozsądku. Po pierwsze nie powinniśmy przerzucać całego ciężaru wyboru sprzętu na sprzedawcę. W wielu sklepach spotkamy kompetentnych i znający się na rzeczy konsultantów. Mimo to, trudno wymagać od sprzedawcy – zwłaszcza w sklepach sieciowych – kompleksowej znajomości kilkudziesięciu czy kilkuset modeli aparatów, obiektywów czy akcesoriów fotograficznych znajdujących się w danej chwili na rynku. Zanim więc udamy się do sklepu, aby dokonać zakupu, warto uzbroić się w wiedzę. Dostęp do opinii i testów sprzętu fotograficznego jest w dobie rozwiniętego Internetu niemal nieograniczony. Dobrym pomysłem jest także obejrzenie zdjęć testowych wykonanych aparatem czy obiektywem który planujemy zakupić. Tutaj z pomocą przyjdą nam takie portale jak chociażby Flickr.com

Niemniej ważne jest odpowiedzenie sobie na pytanie: czego oczekuję od fotografii i od samego aparatu fotograficznego. Pytanie pozbawione sensu? Niekoniecznie! Jak w wielu innych dziedzinach życia, nie ma tu jednego super-aparatu fotograficznego, który nada się do wszystkich rodzajów fotografii. Warto zatem zastanowić się, jaką fotografię uprawiamy najczęściej a jakie jej rodzaje będą stanowić margines naszego zainteresowania. Tylko wtedy będziemy w stanie dobrać sprzęt odpowiadający naszym indywidualnym potrzebom. A jak już wspomniałem, jest dziś w czym wybierać. Producenci oferują nam cztery podstawowe rodzaje aparatów fotograficznych: lustrzanki, bezlusterkowce, aparaty hybrydowe oraz kompakty. Każda z tych kategorii rządzi się swoimi prawami i daje nieco odmienne możliwości. Warto zatem dopasować odpowiedni sprzęt do naszych możliwości, ale także aspiracji fotograficznych.

Dla wielu ludzi dość istotnym ograniczeniem przy zakupie nowego sprzętu jest jego cena. Należy podkreślić, że fotografia nie jest tanim hobby. Jest natomiast znacznie tańsza, niż za czasów „analogowych”. Najprostsze aparaty kompaktowe można zakupić już za 300-400 złotych, zaś pojemne karty pamięci kosztują kilkadziesiąt złotych. Tu jednak przestrzegałbym przed zbytnim entuzjazmem dotyczącym jakości obrazu, jaką oferują te najtańsze aparaty. W gruncie rzeczy zakup najtańszego kompaktu przestał dziś mieć sens, gdyż aparatu podobnej jakości montowane są w telefonach komórkowych. Nieco wyżej w hierarchii aparatów fotograficznych plasują się aparaty hybrydowe. Mimo jednak swojej pozornej uniwersalności, nie oferują one możliwości zmiany obiektywu czy zastosowania wielu użytecznych akcesoriów. Wszystkim tym, którzy myślą o wysokiej jakości obrazie, pozostaje zatem zakup najbardziej zaawansowanych narzędzi na rynku, jakimi są dziś bezlusterkowce oraz lustrzanki cyfrowe. To sprzęt, który pozwoli nam na uzyskanie dobrej jakości technicznej oraz rozwinięcie kreatywności fotograficznej. O ile oczywiście posiądziemy podstawy wiedzy fotograficznej…

Spróbujmy zatem nakreślić główne kryteria doboru sprzętu fotograficznego. Po pierwsze zwracajmy uwagę na megapiksele. Producenci zaserwowali nam ostatnio niezły wyścig zbrojeń w tej dziedzinie. W zdecydowanej większości fotograficznych sytuacji wystarczy bez problemu matryca rzędu 16 megapikseli. Większa ilość pikseli niekoniecznie i nie zawsze oznacza lepszą jakość zdjęć. Równie istotnym elementem układanki jest obiektyw, jakiego użyjemy. W przypadku aparatów kompaktowych (z wbudowaną optyką) lub hybrydowych powinniśmy wystrzegać się zoomów o wielkiej rozpiętości. Przy 30 lub 40-krotnym zoomie wszystko się do nas niesłychanie zbliży, ale o dobrej jakości zdjęć (zwłaszcza na ekstremalnych długościach) będzie można jedynie pomarzyć. W sektorze bezlusterkowców i lustrzanek mamy znacznie więcej możliwości. Producenci aparatów fotograficznych przeznaczonych dla miłośników fotografii przyzwyczaili nas do tego, że w zestawach znajdziemy ciemne szkła „kitowe”. Czy są faktycznie… do kitu? Odpowiedź na to pytanie nie jest taka prosta. Na rynku spotkamy wiele obiektywów „zestawowych” które pozwalają na uzyskanie dobrych technicznie zdjęć czy filmów. Faktem jednak jest, że sprawdzają się one przede wszystkim w dobrych warunkach oświetlenia. Kiedy nadchodzi noc, pochmurny dzień lub robimy zdjęcia w słabo oświetlonych pomieszczeniach, jakość obrazu znacznie spada. Czy to oznacza zatem, że kupując ciemny zoom zestawowy jesteśmy skazani na fotograficzną porażkę? Jak przed chwilą napisałem, obiektywy te dadzą nam przyzwoite rezultaty w dobrych warunkach oświetlenia. Jeżeli jednak często fotografujemy w warunkach ograniczonego oświetlenia, powinniśmy rozpatrzyć ewentualność zakupu jaśniejszego obiektywu, dzięki któremu zrobimy udane zdjęcia także w trudniejszych warunkach oświetlenia. Opcję są co najmniej dwie. Kupując zestaw z ciemnym obiektywem typu zoom, możemy dokupić do niego chociażby dodatkowe, jasne szkło stałoogniskowe, które powoli nam osiągnąć dobrą jakość obrazu przy małej ilości światła. Drugim rozwiązaniem może być podjęcie decyzji o zakupie samego korpusu aparatu fotograficznego (bez obiektywu kitowego) i zakup jednego, jaśniejszego obiektywu. To rozwiązanie będzie oczywiście nieco droższe. Należy jednak pamiętać, że zakupiony sprzęt fotograficznego będzie nam służył kilka kolejnych lat i dzięki takiemu rozwiązaniu będziemy cieszyć się znacznie lepszą jakością zdjęć. W ofercie Sigmy znajdziemy dziś co najmniej dwa obiektywy, przeznaczone dla niepełnoklatkowych lustrzanek, które idealnie wpasują się w role wysokiej klasy obiektywu ogólnego zastosowania. Pierwszy z nich to Sigma 17-50mm f2.8 EX DC OS HSM, drugi zaś to Sigma 17-70mm f2.8-4 DC Macro OS HSM z linii Contemporary. Zapraszam do bliższego przyjrzenia się tym konstrukcjom i obejrzenia zdjęć przykładowych, wykonanych jednym z nich.

Morał jest dość prosty: zakup najlepszego nawet aparatu fotograficznego ze słabym szkłem prowadzi nas do równie słabej jakości zdjęć w każdej bardziej skomplikowanej sytuacji fotograficznej. Powinniśmy zastanowić się nad tym zwłaszcza,  gdy kupujemy zaawansowany aparat fotograficzny wart kilka tysięcy złotych. Nasze oczekiwania bowiem rosną wraz z ceną zakupionego sprzętu a efekt końcowy może być całkiem mizerny, jeśli nie wyposażymy korpusu w dobrej jakości szkło. Zamieszczone powyżej uwagi dotyczą głównie lustrzanek oraz bezlusterkowców z wymienna optyką. Pamiętajmy jednak, że wbudowane na stałe obiektywy aparatów kompaktowych także mają różne parametry. Warto zatem przyjrzeć się im, zanim dokonamy zakupu. Dzisiejsze rozważania, to jedynie wierzchołek góry lodowej. Istnieje bowiem wiele uwarunkowań, dotyczących wyboru a później już samego sposobu używania sprzętu fotograficznego. Ważne jest to, aby zakupu dokonywać świadomie, w oparciu o pozyskaną wiedzę z różnorodnych źródeł. Pozwoli to nam uniknąć rozczarowań i zabezpieczy przed „utopieniem” pieniędzy w aparacie, który nie spełni pokładanych w nim nadziei…

Zdjęcia przykładowe: Sigma 17-50mm f2.8 EX DC OS HSM

Zdjęcia przykładowe: Sigma 17-70mm f2.8-4 DC Macro OS HSM


Tagi artykułów:
·
Kategorie artykułów:
Inspiracje
Polubienia:
84

Powiązane wpisy


Popularne wpisy

Zostaw komentarz

lub